sobota 12. března 2016

kokos nebo oliva?

Poslední dobou se vedou celkem vážné debaty o používání palmového oleje, což je podle mě dobře, protože se alespoň trochu dostanou do povědomí lidí problémy spojené s tímto artiklem, ať už je to způsob pěstování, nebo zdravotní dopady na lidský organismus. Za mě velký palec nahoru má ZOO Praha, která se snaží ve svém areálu minimalizovat používání palmového oleje. V restauracích pražské zoo má palmový olej vstup přísně zakázán, a snahou je, aby se produkty, které obsahují palmový olej neprodávaly ani v automatech (to bude ale asi celkem obtížné, protože palmový tuk je naneštěstí skoro ve všem). Určitě stojí za pozornost i stránka, kde je seznam produktů, které palmový olej obsahují, a pokud tam náhodou není uveden výrobek, o kterém víte, že palmový olej obsahuje, určitě dejte o tom vědět! 

zdroj: http://www.expres.cz/palmovy-olej-skodi-0af-/svet.aspx?c=A151218_195404_dx-svet_khor
Mnoho lidí, mě nevyjímaje, v souvislosti s palmovým olejem napadne otázka a co kokosový olej (kokosový tuk)? V první řadě bych chtěla uvést, že ne, není to to samé. Palmový olej je produktem plodů z palmy olejné (Elaeis guineensis), kdežto kokosový olej se získává z kokosovníku ořechoplodného (Cocos nucifera). O problematice používání palmového a palmojádrového tuku bylo popsáno nekonečně mnoho článků, stejně tak o výhodách používání kokosového tuku, o tom jak je super na vlasy, pleť, smažení, pečení, vaření...
zdroj: https://cs.wikipedia.org/
zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/




















Já jsem se mu stále z nějakého důvodu vyhýbala, ani nevím proč. Možná proto, že nevěřím "zázračným" potravinám, které někdo odněkud vyhrabe a tvrdí, že zajistí "nesmrtelnost". Vždycky mi trvá nějakou dobu, než přistoupím na hru trhu, a někdy se to ani nepovede. Ale minulý týden jsem viděla video, na které jsem tak dlouho čekala - kokosový olej není zázrak! Je to video z relace Teleráno (TV Markíza), kde pravidelně "účinkuje" MUDr. Bukovský, od kterého mám několik knížek (mimo jiné i Návod na prežitie pre bejby...) Jen ve zkratce - kdo používá olivový olej, ten ať ani neuvažuje o tom, že by přešel na kokosový, víc popisovat nebudu, video je zde...





Jsem ráda, že jsem kokosový tuk ani nevyzkoušela, já vím, že kdo si chce prosazovat svůj názor, tak si hledá informace hrající v jeho prospěch, ale podle mě je kokosový tuk velmi dobrým reklamním trikem, stejně jako kdysi aloe, agávového sirupu - taky žádné zázračné sladidlo. Určitě není zdravější než med, ale je asi tak 3x dražší, proč ho teda používat? Proč je lepší (v mnoha receptech na netu to najdete) používat sirup vypěstovaný kdovíkde i když je super bio, než med od českých včelařů? A ještě na závěr, slibuju poslední :) chlorella - "záchrance lidstva a zdraví", která sice obsahuje různé vitamíny a minerály, ale člověk údajně není schopen 90 % z nich získat (i na wikipedii se uvádí, že: "nikdy se nepotvrdily účinky Chlorelly na imunitní systém ani přesvědčivé důkazy o schopnosti potírat nádorové bujení"), ale nějaké placebo tam asi bude ☺
to bylo taky ve všem. Teď je to kokosový tuk a myslím si, že je značně předražený (proč je teda kokosový tuk v mnoha výrobcích společně s palmovým olejem, že by výrobci chtěli vykompenzovat negativní účinky palmového tuku kokosovým olejem, to asi ne). Stejně tak používání


zdroj: http://www.superpotravina.cz/superpotravina/eshop/13-1-RAW-food/0/5/1060-Country-Life-Sirup-agavovy-350-g-BIO
zdroj: http://www.farmarsky-obchod.cz/eshop/med-a-vyrobky-z-medu/med/cesky-med-kvetovy-pastovy-950-g.htm

zdroj: http://juicing-for-health.com/health-benefits-of-spirulina-and-chlorella.html

Žádné komentáře:

Okomentovat