pondělí 4. dubna 2016

Není voda jako voda

Jsem zastáncem pití vody z vodovodu, ale ono není voda jako voda, ne všude má stejnou kvalitu. Mně obecně nikdy problém voda z kohoutku nedělala, ať už to bylo u nás doma, na koleji, na druhé koleji, ve škole a ani na jiných místech. Občas se mi stalo, že jsem si předem nezjistila, zda je voda pitná a pak jsem na její kvalitu byla upozorněna, ale jak vidíte, tak stále žiju :) Jediné místo, kde jsem kohoutkovou vodu nepila bylo moje poslední zaměstnání, to jsem si nosila vodu z domova. Voda tady zanechávala takový zvláštní mastný povlak... nevím čím to bylo a musím říct, že fakt chutnala divně, ale když se převařila, tak to šlo...


Ještě v čase těhotenství jsem ale začala řešit "problém kojenecké vody". Všude se řeší kvalita kojenecké vody, a to že kojenci nemůžou pít klasickou vodu z vodovodu. Důvod proč potřebují kojenci spešl kojeneckou vodu jsem až tak nezjišťovala, a tak obklopena různými reklamami, zkušenostmi a nevím čím vším, jsem se rozhodla, že si musíme pořídit filtrační konvici. Po různých konzultacích, jsme se nakonec rozhodli pro filtrační konvici značky Brita. Filtr konvice odfiltruje všechny možné nežádoucí látky, ale kdyby vám někdo tvrdil, že i dusičnany, tak mu nevěřte. Proces denitrifikace není tak jednoduchý, aby to zvládl takovýto "kuchyňský" filtr. (V čistírnách odpadních vod se k tomuto účelu používají heterotrofní bakterie, a ty rozhodně ve filtru nehledejte :) A proč píši o dusičnanech? Protože to je to, o co jde! Právě kvůli dusičnanům je "běžná" voda pro kojence nebezpečná. Jen ve zkratce, při požití nadměrného množství dusičnanů (ale i dusitanů) dochází k methemoglobinémii - kyslík se nepřenáší do tkaniv (hemoglobín není schopen přenášet kyslík) a dochází k udušení. Proto je důležité si vybírat kojeneckou vodu podle obsahu dusíku (na etiketě jsou většinou označeny jako NO2 a NO3 - opáčko z chemie ☺ 


Kvůli tomuto mám ráda stránky itesco.cz, kde si kdykoliv najdu složení potravin, a nemusím pak v obchodě zdlouhavě luštit mini písmenka 10 výrobků, tady to naklikám a srovnám v klidu :) to je čistě jen tip jak se nezdržovat zbytečně v obchodě :) 



No a podle těchto stránek mi nejlíp vyšla voda Nutrend Horský pramen, která obsahuje NO2- 0,006 (mg/l) a NO3- 1,53 (mg/l), proti tomu stojí Rajec kojenecká voda, u které je napsáno "Nemusí se převařovat" a obsahuje NO3- 7,3 (mg/l) nebo 6,9 (mg/l) v závislosti na balení... Aquila první voda obsahuje dusičnanů o něco méně, ale stále minimálně 3x více než Nutrend. Takže u nás frčí Horský pramen, a stále jsem se ještě neodhodlala k načepování Artézské vody, možná i na to jednou dojde :) 

A co dodat závěrem? Ještě snad to, že když jsem zjišťovala jaký je obsah dusičnanů v pražské vodě, bylo mi zodpovězeno následovné: "... Podle vyhlášky pitná voda s limitem dusičnanů 50 mg/l splňuje požadavky pro pitnou vodu. Z tohoto hlediska je pitná voda v Praze vhodná i pro kojence. Průměr dusičnanů v pražské distribuční síti je sice 28 mg/l, přesto doporučujeme vodu z kohoutku naředit kojeneckou vodou.". A přemýšlela jsem i o tom, že bych si vodu nechala otestovat, a to jak vodu z kohoutku, tak tu filtrovanou, zda je v tom vůbec nějaký rozdíl, když jsem ale zjistila že cena za otestování jednoho vzorku vody je 850 Kč, tak mě to rychle přešlo... rozhodně bych si ale nechala dělat rozbory vody pravidelně, když bych používala vodu ze studny, ono ne všechno co je "z přírody" je nezávadné...






4 komentáře:

  1. Podobnou filtrační konvici doma máme také. Nedám na ni dopustit. U nás doma bohužel nemáme moc kvalitní vodu, takže nám nezbývá nic jiného, než ji filtrovat.

    OdpovědětVymazat
  2. Voda z filtrační konvice je nejlepší :-) . Já jsem také zastánce pití vody z kohoutky. Myslím si, že ta balená voda nebude nic moc, když si vezmu, že jim balíky stojí klidně i venku na sluníčku a při té přepravě může být teplo i v kamionu, a to se také podepíše na kvalitě vody. Takhle pijeme čerstvou a kvalitní vodu z vlastní studny.

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlas, filtrační konvice je vážně výborná věc. :) My sice máme dobrou vodu, máme ji z vlastní studny, ale i tak filtrační konvici využívám. Voda je pak ještě lepší. Dřív jsme vodu ze studny používali i na zalévání, ale to je hrozné plýtvání. Navíc když je sucho, tak to ani pořádně nejde. Právě proto jsme na zalévání začali sbírat dešťovku. Jen teda když v létě moc neprší, tak doplňování dešťové vody v nádrži trvá opravdu dlouho a musíme šetřit i s ní.

    OdpovědětVymazat
  4. Máme klasický filtr na vodu, takže doma jsme v tomhle z obliga. :) Jen mě to štve na dovolené. Člověk může mít sice super cestovní pojištění, ale prostě pak dostane nějakou střevní chřipku třeba z toho, že se někde napije vody. A to nemluvím třeba o Egyptu, ale prostě třeba i o evropských státech. V České republice jsme holt zvyklí na pitnou vodu z vodovodu, což není rozhodně věc, která je ve světě běžná. :)

    OdpovědětVymazat