neděle 10. dubna 2016

říkanky

Když jsme začaly chodit do rodinného centra, tak přišel čas i na různé říkanky a básničky... a tady nastal trošku problém, tedy alespoň z mé strany. Já mám totiž jednu strašnou neschopnost a tou je pamatování si jakýchkoliv říkanek, písniček a básniček. I když jsem se je učila, když jsem byla malá, tak teď si z nich už nic nepamatuji a nepomáhá mi ani pravidelné týdenní opakování :) proto jsem se rozhodla vyhledat různě po internetu a "sesbírat" některé "naše" říkanky i pro ostatní, kteří mají stejný problém jako já...

p.s. říkanky jsou v různých obměnách, záleží od zvyklostí ☺

Brambora (naše první, kterou jsem se už jakž-takž naučila :)
Kutálí se ze dvora,
velikánská brambora.
Neviděla, neslyšela, 
že odněkud ze shora,
spadla na ni závora.
Kam koukáš, ty závoro?!
Na tebe, ty bramboro! 
Kdyby tudy projel vlak,
byl by z tebe bramborák!


Kovaříček
Kovej, kovej, kováříčku,
okovej mi mou nožičku,
okovej mi obě, zaplatím já tobě.
Na svatého Víta, dám ti pytel žita,
na svatého Vavřince, dám ti pytel pšenice,
a na svatou Barboru, všecko ti to seberu.

nebo:
Na svatého Martina, dám ti pytel ječmena,
a na svatou Barboru, dám ti pytel bramborů.

Mazlení
Mám dvě ouška k naslouchání,
dvě očička na koukání,
dvě nožičky na běhání
a dvě ruce na mazlení.

Mraveneček
Každé ráno na kopeček, běží malý mraveneček. 
Vyjdi, vyjdi sluníčko, pošimrej mě na líčko. 
I ty malý popleto, musíš počkat na léto :) 

Myška tanečnice
Měl jsem myšku tanečnici, tancovala po světnici. 
Byla černá i bílá, každému se líbila. 
Když jsem přišel ze dvorečka, točila se dokolečka. 
Dupla tam a dupla sem, mrskla fouskem pod nosem.

Autobus
Chvíli krokem, chvíli klusem, 
pojedeme autobusem, 
řidič mačká houkačku, 
řeže každou zatáčku. 
To je jízda lidé drazí, 
sem a tam to s náma hází. 
Dopředu i dozadu, 
všichni v jednu hromadu.

Poštovský panáček
Jede, jede poštovský panáček,
jede, jede poštovský pán:
má vrané koníčky
jako dvě rybičky,
jede, jede do Rokycan.

Jede, jede poštovský panáček,
jede, jede poštovský pán:
vpředu má trubičku,
vzadu má truhličku,
jede, jede do Rokycan.

Ručičky
Ruce, ruce ručičky,
máte pěkné prstíčky.
Máte pěkné dlaně,
zatleskáme na ně.

Vařila myšička
Vařila myšička kašičku 
v malovaném rendlíčku.
Tomu dala, tomu dala, 
tomu taky, tomu málo,
na toho se nedostalo.
Běžel, běžel utíkal,
do komůrky na homolky,
tam se napapal...




Dopis tetě
Milá teto, tečka.
Posílám Ti křečka, tečka.
Křeček škrábe, kouše, štípe, tečka.
Dopis zalepíme, 
dáme na něj známku, razítko,
a šup s ním do kaslíku...


a kdyby náhodou někdo nevěděl jak frázovat, tak na youtube určitě něco najdete... :)



a pamatujete si ještě na Zpívánky? Já jsem je jako malá moc nemusela, ale teď by se hodily :)




A jaká je vaše nejoblíbenější říkanka?




2 komentáře:

  1. Doufam, ze bude pokracovani. Jibak hodne stesti u zkousek

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokračování určitě bude :) jen to vidím, že asi až po zkouškovém, nebo až bude trochu více času :) Děkuji ☺

      Vymazat